کد مطلب:43127
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
تفسير فرازهاي بيستوسوم و چهارم خطبه صدونهم نهجالبلاغه كه در آن امام علي به بيان علم مطلق الهي ميپردازد چيست؟
«كُلُّ سِرٌٍ عِنْدَكَ عَلاَنِيَهٌ، وَكُلُّ غَيْبٍ عِنْدَكَ شَهَادَهٌ» [همة رازهاي نهاني در نزد تو آشكار و هر غيبي در پيشگاه تو مشهود است]
براي خداوندي كه محيط مطلق و عالِم مطلق است نه رازي وجود دارد و نه غيبي. معناي احاطة مطلق و علم مطلق كه از صفات ذاتي خداوند سبحان ميباشند، همين است كه همه چيز براي آن ذات اقدس آشكار و مشهود باشد، توضيح اينكه آنچه كه موجب ميشود يك شيء جنبة راز بودن به خود بگيرد و يا امري غيبي باشد، همانست كه حجاب ناميده ميشود. حجاب ما بين ناظر و منظور و به طور عموم حجاب مابين ادراك كننده و ادراك شونده اشكال گوناگوني دارد، مانند دوري بيش از اندازة شيء درك شده از درك كننده. در اين موقع گفته ميشود: فاصلة زياد مانع درك شيء شده است. گاهي حجاب عبارت است از عوامل محيط بر شيء، مانند تاريكي فضا و قرار گرفتن پشت جسمي كه مانع از مشاهدة شيء ميگردد. گاهي ديگر مربوط به خود درك كننده است، مانند ضعف بينائي يا شنوائي و گاهي مربوط به خود شيء است مانند بيش از اندازه تاريك يا روشن بودن يعني همانگونه كه يك جسم ظلماني را نميتوان ديد و تشخيص داد، همانطور قرص خورشيد را هم از نزديك نميتوان ديد زيرا روشنائي آن به قدري است كه ساختمان چشم انساني را مختلّ ميسازد. همانطور كه ناتواني وسائل طبيعي درك، حجاب مابين درك كننده و درك شونده است، همچنان ناتواني قواي مغزي و ضعف رواني نيز حجابي ميشود كه درك كننده را از درك شيء محروم ميسازد. بديهي است كه هيچ يك از حجابهاي مزبور و نه غير از آنها نميتواند خَللي به احاطة مطلق خداوندي و علم مطلق او وارد آورد. آيا ممكن است فاصلة واقعيّات براي علم خدا متفاوت، يعني يكي دور و يكي نزديك باشد؟! كدامين عوامل محيط بر اشياء است كه آنها را از احاطه و علم خداوندي جدا بسازد؟ آيا مگر ديدن و شنيدن خدا نيازي به وسائل عضوي (چشم و گوش) دارد كه با شرائط معيّني كه هر دو عضو در فعّاليّت خود دارند، كار انجام بدهند؟! خلاصه اينكه فرض احاطه و علم مطلق خدا بر همة اشياء منافات كامل دارد با انقسام اشياء به پايين و بالا و پيش و پس و روي پرده و پشت پرده و قبل و بعد زماني و آغاز و انجام و ظاهر و باطن براي خدا.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 19
آيةالله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.